Wyjazd uczniów LO na warsztaty weekendowe do Krakowa i Tarnowa
W czerwcu w dniach 02- 04. odbyły się warsztaty weekendowe organizowane i współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. To była już 6 edycja warsztatów z udziałem naszych uczniów, a druga w tym roku szkolnym.
Tym razem chęć udziału w warsztatach wyraziło na wstępie około 80 uczniów, ale ostatecznie nasza szkoła otrzymała 50 miejsc z następujących przedmiotów: biologia, matematyka, geografia, rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i prawne metody rozwiązywania problemów – organizowane przez Uniwersytet Jagielloński. Na AGH nasi uczniowie uczestniczyli w warsztatach z informatyki, na Uniwersytecie Ekonomicznym z przedsiębiorczości, a na Uniwersytecie Pedagogicznym z języka francuskiego i niemieckiego. Natomiast w Tarnowie na ANS zorganizowane były warsztaty z języka angielskiego i chemii. Nie udało się teraz naszej szkole pozyskać miejsc na Politechnice (fizyka i chemia) czy na Uniwersytecie Rolniczym z biologii. Ogólnie warsztaty weekendowe i letnie odbywały się z kilkunastu przedmiotów szkolnych i zawsze w trzech grupach obejmujących po około 20 szkół z Małopolski. Na przestrzeni 4 lat (z wyłączeniem roku szkolnego 2020/2021) uczestniczyło w nich ponad 300 uczniów z naszego LO.
Warsztaty zorganizowano według określonego schematu. Po młodzież pod szkołę przyjechały autokary i zawiozły ją do kilku hoteli w Krakowie (Galicya, Felix, Ruczaj) i w Tarnowie (Dunajec). Wieczorem odbyły się spotkania informacyjne z opiekunami, kolacja i zajęcia integracyjne. W sobotę i w niedzielę młodzież pojechała na zajęcia do wybranych uczelni i wydziałów, w czasie których realizowała określone projekty, wykonywała ćwiczenia laboratoryjne, przygotowywała prezentacje i wypełniała inne zadania wynikające z programu danego przedmiotu. Dodatkowymi atrakcjami pobytu na warsztatach było zwiedzanie miasta, muzeów i wystaw czy seans kinowy. Na zakończenie projektów w każdej grupie przeprowadzono testy podsumowujące wiedzę i umiejętności, w których uczniowie mogli zdobyć nagrody: powerbanki lub tablety. Młodzież w swoich wypowiedziach podkreślała świetną atmosferę na zajęciach, kontakt z nowymi i ciekawymi ludźmi, pogłębienie wiedzy z przedmiotu i możliwość skorzystania ze specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego oraz ogólne zadowolenie z uczestnictwa w projekcie. Całość pobytu na zajęciach, wyżywienie i noclegi oraz opieka nauczycieli były sfinansowane z funduszy unijnych. Formy wsparcia skierowane do uczestników projektu MChE dotyczą przygotowania do nauczania i uczenia się w środowisku cyfrowym, z wykorzystaniem nowoczesnych metod i form pracy. Szkoda tylko, że taka formuła warsztatów odbyła się po raz ostatni, gdyż realizacja tego projektu MChE już się skończyła.
Teresa Podraza