Wyjazd na zajęcia edukacyjne z biologii z projektu MChE.
Uczennice z klasy 2a realizujące rozszerzoną biologię uczestniczyły 23.11. w zajęciach z projektu Małopolska Chmura Edukacyjna w Powiecie Tarnowskim na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Wyjechaliśmy bardzo wcześnie rano – bo już o godzinie 5.00, aby zdążyć na zajęcia na uczelni, które są emitowane na żywo i rozpoczynają się o 7.30 w Instytucie Zoologii i Badań Biomedycznych.
Temat tych zajęć był interesujący: Daktyloskopia – czym są listewki skórne i co kryją odciski naszych palców? Dowiedzieliśmy się jak bardzo różne są listewki skórne u ludzi, nawet bliźnięta jednojajowe mają niepowtarzające się indywidualne elementy, powstałe np. w czasie życia płodowego. Po układzie listewek i bruzd na dłoniach można nie tylko uruchomić telefon, rozpoznać osoby zaginione czy przestępców, ale i diagnozować niektóre choroby genetyczne (autyzm, zespół Downa, Klinefeltera, itp.) Uczennice pobierały własne odciski i następnie analizowały widoczne na nich wiry, pętlice i delty oraz obecne na nich różnorodne tzw. minucje mające niepowtarzalne układy: mostki, haczyki, skrzyżowania, oczka, rozwidlenia, ślimaki i trójnogi. Bardzo nietypowy odcisk miała Ania – wzbudził on swoją wyjątkowością duże zainteresowanie u prowadzących zajęcia – pani dr Barbary Mnich i pana dr Kamila Mrożka oraz kierującego tym Projektem profesora Roberta Czuchnowskiego.
Później mieliśmy zaplanowaną lekcję: Niesamowity świat zwierząt w Centrum Edukacji Przyrodniczej, w której p. Przewodniczka wprowadziła nas w interesujący świat fauny i niezwykłych przystosowań do życia w różnych biomach. Mogliśmy także oglądać zbiory z paleontologii i podziwiać (chociaż krótko) świat kryształów i minerałów zgromadzonych w Centrum. Trzecim etapem wyjazdu było zwiedzanie Theatrum Anatomicum UJ, czyli lekcja na wydziale lekarskim uniwersytetu. Duże wrażenie wywarły na nas zakonserwowane w formalinie preparaty, zwłaszcza patologicznie zmienionych ludzkich organów oraz zmumifikowane narządy i zniekształcone chorobotwórczo szkielety. Pobyt w takim miejscu był pouczający i na pewno łatwiej teraz będzie młodzieży uczyć się zagadnień z anatomii człowieka.
Ogólnie wyjazd na zajęcia na UJ był na pewno ciekawy, bogaty w treści biologiczne i ważny dla dalszej edukacji przedmiotu.
Teresa Podraza