Wyjazd na warsztaty z projektu MChE z biologii na UJ w Krakowie
W dniu 24.05. uczennice klasy 2a były na zajęciach warsztatowych z biologii w ramach projektu Małopolska Chmura Edukacyjna na Wydziale Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ. Uczestniczenie w tym projekcie odbywa się poprzez udział uczniów zaangażowanych szkół w zajęciach on – line we własnej placówce oraz poprzez bezpośrednią obecność danej grupy na warsztatach na uczelni.
Nasza grupa pojechała na takie warsztaty już po raz drugi w tym roku szkolnym. Tym razem temat dotyczył zagadnień biologiczno – fizycznych: „ Natura światła. Skóra a światło”. W czasie zajęć z dwóch zespołach ćwiczeniowych młodzież dokonywała obserwacji przepływu i załamania światła przez pryzmat, wykorzystywała szczeliny dyfrakcyjne, obserwowała efekt fotodynamiczny z udziałem pantofelków, zjawisko interferencji oraz dyfrakcję i mieszanie barw z wykorzystaniem oświetlacza LED. W ten sposób wykazano m.in. niszczycielską siłę związków światłoczułych na stan komórek i tkanek. W drugiej części zajęć analizowano efekt narażenia skóry na promieniowanie UV i w konsekwencji na proces rozwoju nowotworów skóry. Młodzież obserwowała etapy tworzenia się zmian na skórze, poznała najważniejsze cechy pozwalające rozpoznać czerniaka oraz ogólne zasady umożliwiające ochronę skóry przed jego pojawieniem się.
Dzięki uprzejmości pana doktora Pawła Jedynaka nasza młodzież po zakończonych zajęciach projektowych z MChE miała też możliwość uczestniczyć w specjalnie przygotowanych warsztatach w laboratorium uczelni obejmujących różne reakcje barwne i reakcje redoks. W zajęciach młodzież wykorzystywała witaminę C i H 2 O 2 jako utleniacze, poznała sposób odmierzania czasu z udziałem zegara jodowego oraz analizowała szybkość zachodzenia badanych reakcji. Część tych doświadczeń pan doktor publikuje w czasopiśmie Wiedza i Życie i można je wykonywać samodzielnie w domu. Warsztaty dla naszej grupy były na pewno ciekawe, bo klasa 2a to klasa o profilu psychologicznym, realizująca chemię tylko w zakresie podstawowym z ograniczoną ilością zajęć laboratoryjnych. Celem wszystkich zajęć chmurowych jest bezpośredni kontakt z urządzeniami i odczynnikami, które nie są zwykle dostępne w szkołach średnich, a tylko w laboratoriach na uczelniach.
Teresa Podraza