Nasza relacja z wycieczki do Trójmiasta i Torunia – wspomnienia uczniów klasy 3d

W bieżącym roku szkolnym  jako nagrodę za najlepsze  w szkole wyniki w nauce i najwyższą frekwencję, mieliśmy do wykorzystania na wycieczkę klasową aż 3 dni. Długo zastanawialiśmy się dokąd się wybrać, aż wybór padł na morze. Tak, chociaż jest to kosztowne przedsięwzięcie, było to możliwe dzięki maksymalnemu dofinansowaniu (15 tys. złotych) ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach projektu „Poznaj Polskę”. Program wycieczki obejmował Gdańsk, Gdynię i Sopot oraz Toruń, miasto urodzenia patrona naszego liceum M. Kopernika.

Pierwszy dzień wycieczki rozpoczął się od wielogodzinnej drogi, poprzedzonej wyjazdem spod budynku liceum o 2:00 w nocy. Około południa byliśmy już w Gdańsku. Tutaj na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego oglądaliśmy wystawę inkluzji w bursztynie. Miliony lat temu bursztyn był płynną żywicą, w której do dzisiaj przetrwały owady i fragmenty roślin, będące obecnie dla nas źródłem wiedzy o organizmach zamieszkujących północ Europy 45 milionów lat temu. Później zwiedziliśmy Europejskie Centrum Solidarności i widzieliśmy Salę BHP Stoczni Gdańskiej, podziwiając monumentalny budynek wykonany na wzór Titanica.  Widzieliśmy również pomnik Poległych Stoczniowców w postaci trzech krzyży z kotwicami, upamiętniający ofiary wydarzeń Grudnia 1970. Kolejnymi zapierającymi dech w piersiach widokami okazał się Długi Targ - malownicze kamieniczki i spacer po rynku, zwieńczony wspinaczką po ponad 400 schodach wieży Kościoła Mariackiego. Zobaczyliśmy tam też największy zegar astronomiczny, pokazujący fazy księżyca, pory roku oraz bieżący rok i miesiąc, a wkrótce później fontannę Neptuna, wieczorami rozbłyskującą kolorowym światłem, Dwór Artusa miejsca spotkań zamożnego patrycjatu, kupców i rzemieślników na wzór legendarnego Okrągłego Stołu rycerzy króla Artura. Otrzymaliśmy także czas wolny na indywidualne poznanie miasta. W godzinach wieczornych z kolei powitano nas w Domu Wczasowym Armando w Mikoszewie.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od ponownej wizyty w Gdańsku. Po śniadaniu udaliśmy się galeonem Elżbieta wzdłuż Długiego Pobrzeża aż do Westerplatte. Płynąc oglądaliśmy widoki prezentujące miasto przemysłowe i statki cumujące tutaj w oczekiwaniu na remont. Na Westerplatte – miejscu szczególnie ważnym dla naszej historii - zrobiliśmy zdjęcia przy Pomniku Obrońców Wybrzeża. Następnym punktem wycieczki był Sopot. Byliśmy w Operze Leśnej, osobliwie klimatycznej o tej porze roku, spacerowaliśmy najpopularniejszym sopockim deptakiem – ulicą Bohaterów Monte Cassino, kierując się w stronę Sopockiego Molo. Pogoda zaczęła się buntować przeciwko nam, ale dzielnie wyszliśmy na spotkanie z polskim morzem. Potem mieliśmy chwilę dla siebie – niektórzy spędzili ją popijając gorącą herbatkę i jedząc obiad, a co odważniejsi w mżawce i wietrze odkrywali miasto na własną rękę. Był już zmrok kiedy przyjechaliśmy do Gdyni i  oglądaliśmy cumujące przy Skwerze Kościuszki okręty szkoleniowe polskiej marynarki: Dar Pomorza i Dar Młodzieży.

Piątek był ostatnim dniem naszej wycieczki. Po zjedzeniu śniadania oraz spakowaniu naszych bagaży opuściliśmy ośrodek i wyruszyliśmy w drogę do Torunia, która zajęła nam ok. 2,5 godziny. Miasto nie przywitało nas piękną pogodą, ale to nie odebrało nam chęci do jego zwiedzania. Zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc, takich jak: Brama Mostowa, Krzywa Wieża, Kościół Mariacki czy Katedra św. Janów. Na rynku zaś mogliśmy podziwiać: Ratusz, Kościół Ducha Świętego, a także pomnik Mikołaja Kopernika. Po odhaczeniu obowiązkowego punktu wycieczki, jakim był zakup pierników toruńskich, udaliśmy się do domu, w którym urodził się patron naszej szkoły. Zobaczyliśmy w nim wiele ciekawych eksponatów i obejrzeliśmy film 4D przedstawiający życie w XV- wiecznym Toruniu.

Niestety czas naszej wycieczki dobiegał końca, więc wyruszyliśmy w drogę powrotną. Do Tuchowa przyjechaliśmy około godziny 23, zmęczeni, ale bardzo zadowoleni. Było świetnie!